Căutare în DEX - Dicționarul explicativ al limbii române

Cuvânt
Pentru căutare rapidă introduceți minim 3 litere.

  Vezi și:TEATRALIST, TEATRALIZA, CABOTIN, DECLAMAȚIE, FEERIE, FESTIVAL, IMPRESAR, IMPRESARIAT, INTERMEZZO, MICROSTAGIUNE ... Mai multe din DEX...

TEATRAL - Definiția din dicționar

Traducere: engleză

Deschide în DEX Vizual

Notă: Puteţi căuta fiecare cuvânt din cadrul definiţiei printr-un simplu click pe cuvântul dorit.

TEATRÁL, -Ă, teatrali, -e, adj. 1. Care aparține teatrului, privitor la teatru. 2. Căutat, afectat, artificial, nesincer, emfatic. - Din fr. théâtral.

Sursa : DEX '98

 

TEATRÁL adj. 1. scenic, (rar) spectacular. (Creație \~.) 2. v. afectat.

Sursa : sinonime

 

teatrál adj. m. (sil. tea-tral), pl. teatráli; f. sg. teatrálă, pl. teatrále

Sursa : ortografic

 

TEATRÁL \~ă (\~i, \~e) 1) Care ține de teatru; propriu teatrului. 2) fig. (despre persoane și despre manifestările lor) Care vădește lipsă de naturalețe; tentat producă efecte de teatru. Poză \~ă. /theâtral

Sursa : NODEX

 

TEATRÁL, -Ă adj. 1. Referitor la teatru, de teatru. 2. Căutat, afectat, artificial, nenatural. [Pron. tea-. / cf. fr. théâtral, it. teatrale].

Sursa : neologisme

 

TEATRÁL, -Ă adj. 1. referitor la teatru. 2. (fig., peior.) afectat, artificial, nenatural; teatralist (I, 2). (< fr. théâtral, lat. theatralis)

Sursa : neoficial

 

Copyright © 2004-2012 DEX online.

Copierea definițiilor este permisă sublicență GPL , cu condiția păstrării acestei note.

 

Rezultate suplimentare

 

Rezultate dinLiteratură pentruTEATRAL

 Rezultatele 1 - 10 din aproximativ 55 pentruTEATRAL.

Ion Luca Caragiale - Cronici teatrale

Ion Luca Caragiale - Cronici teatrale Cronici teatrale de Ion Luca Caragiale Cuprins 1 Cronica teatrală [1] 2 Cronica teatrală [I] [2] 3 Cronica teatrală [II] [3] 4 Note Cronica teatrală [1] Teatrul Național a intrat cu stagiunea aceasta într-o eră de adevărat progres. Din toate punctele de vedere, această instituție a luat acuma un avânt îmbucurător, care ar fi de dorit să meargă tot înainte. Producțiile nouă ale stagiunii (Copila din flori, Hamlet, Scrisoarea pierdută, Boccacio și, în sfârșit, cea mai importantă dintre toate, Ovidiu al eminentului nostru poet d. V. Alecsandri) au fost în genere bine interpretate, și, potrivit mijloacelor încă neîndestulătoare ale teatrului nostru, bine puse în scenă. Precum se vede, lipsa relativă de mijloace provine în parte și din mărginirea activității Societății dramatice la numai trei reprezentațiuni pe săptămână, și aceasta tocmai în lunile de iarnă. Un teatru așa de mare, cu atâta personal artistic, cu un aparat de scenă și de administrație atât de numeros, nu poate face bune afaceri și prin urmare nu poate nici artisticește progresa într-un chip normal — fiindcă mai ales în teatru cestiunea artistică este strâns legată de cea finanțiară — pe câtă vreme ...

 

George Topîrceanu - Doleanțele unui cronicar teatral

... George Topîrceanu - Doleanţele unui cronicar teatral Doleanțele unui cronicar teatral de George Topîrceanu Pe cerul plin de sclipitoare puncte, Trec efemere linii de lumină. Sub pasul meu întârziat, suspină Sonorul glas al frunzelor defuncte. Zadarnic ...

 

Nicolae Filimon - Paralelism între fosta direcțiune și cele de astăzi

... orchestru într-altfel! Scene întregi se scoteau din opere, pentru că artiștii nu erau capabili a le esecuta! Se anunțau pentru fiecare semestru teatral cîte patru sau mai multe [opere] noi și abia se reprezintau două sau trei! Iată spectaculul ce ne-a dat fosta direcțiune, iată ...

 

Ion Luca Caragiale - Teatrul național

... unele gazete din capitală, mici notițe despre cele ce se petrec la Teatrul Național; nu tocmai pe scenă, căci stagiunea e închisă, ci prin comitetul teatral și prin gândul direcțiunii. Altfel, daca ne-am găsi în plină activitate teatrală, poate că ziarele nu s-ar ocupa de lucru în sine, afacerea ...

 

Nicolae Filimon - Despre teatrul italian. Impresiuni din sezonul anului 1858

Nicolae Filimon - Despre teatrul italian. Impresiuni din sezonul anului 1858 Despre teatrul italian. impresiuni din sezonul anului 1858 de Nicolae Filimon Teatrul de operă italiană peste puțin va începe cursul reprezentărilor sale. Publicul așteaptă cu ansietate să auză pe artiștii aceia pentru care, cu toată criza monetară ce sfîșie societatea întreagă, au să plătească enormele prețuri stabilite prin contractul încheiat de guvernul principelui Ghica cu antreprenorul de astăzi, fără a se consulta abonații, precum se urmează în toate părțile lumii, unde teatrul și administrațiunea teatrală esistă în faptă iară nu în nume. Va fi oare publicul mai bine respectat în anul acesta decît în cel trecut? I se va da tot ce este în drept a cere după contract și dupe banii ce plătește? Asta nu se poate ști decît după prima reprezentațiune. Ceea ce știm și știe toată lumea este că drepturile abonaților și ale publicului amator de operă, deși au fost mai totdauna nerespectate, nu fură, cu toate acestea, călcate în picioare cu atîta cutezare și dispreț ca în timpul antreprizei actuale. Am studiat această chestiune din mai multe puncturi de vedere și am văzut că răul nu vine din lipsa de mijloace ...

 

Nicolae Filimon - Despre teatrul italian (2)

... fără milă în onoarea noastră de cetățean, fără a să gîndi că putem dovedi, prin persoane onorabile, că de cînd am părăsit serviciul teatral, am avut totdeauna stalul nostru, plătit cu monedă sunătoare. După aceasta, celebrul scriitor zice că publicul cunoscător de muzică a fost foarte mulțumit ... și contractele antreprenorilor acelor teatre; afară de asta, toți cei ce și-au dat osteneala a ceti profesiunea noastră de credință ca scriitor teatral [1] cunosc foarte bine că noi n-am cerut nici un fir de păr mai mult peste ceea ce ne permite mijloacele pecuniare ale teatrului ... adevărata Violetă precum o descrie Dumas-fiul în frumosul roman Dama cu camelii. Doamna Carolina Gherdini, primadona contralto (veche cunoștință a publicului nostru teatral), deși a făcut oarecare progres în voce, dar și în anul acesta, ca și în cel trecut, scoate o mulțime de tonuri false ...

 

Nicolae Filimon - Despre noua trupă italiană

... vedem siliți a mărturisi că, prin formarea acestei trupe îndoite, a dat dovezi evidente că cunoaște prea bine iconomia sau comerțiul teatral. Toți aceia ce merg adesea la teatru italian au cunoscut foarte bine că mai toate operile ce compune repertoriul nostru modern sunt bazate mai mult ...

 

Nicolae Filimon - Schiță din viața și scrierile celebrului maestru Donizetti

... ecleziastică, cît și în cea teatrală. Însă o impulsiune fatală îl îndemnă a părăsi Viena, unde era atît de mult stimat de publicul teatral și de confrații săi de artă, și a se duce la Paris, ca să găsească acolo pierderea sa. Operile ce le pregătise pentru ...

 

Ion Luca Caragiale - Articole despre teatru

... zice într-adevăr că e o traducție minunată, de vreme ce traducătorul, anume d. Frideric DamĂ©, nu știe, nu poate să știe românește. Onor. comitet teatral are în frunte-i, ca director general, pe d. Ion Ghica, prezidentul Academiei Române, și în sânu-i, pe d. G. Sion, membru în aceeași ... legitime, nu s-a dat premiul “Năsturelâ€� operelor d-sale spurii [8] , tipărite ad-hoc. Prin urmare, de la acest onor. comitet teatral, bucățică ruptă din Academie, suntem în drept a cere puțin respect pentru limba românească. Întâiul teatru românesc din țară , cârmuit de membri din ...

 

Ion Luca Caragiale - Cercetare critică asupra teatrului românesc

Ion Luca Caragiale - Cercetare critică asupra teatrului românesc Cercetare critică asupra teatrului românesc de Ion Luca Caragiale CRITICA TEATRALĂ ȘI PRESA NOASTRĂ De zece ani și mai bine, presa românească se bucură de o libertate aproape, ca să nu zicem cu totul nemărginită — stare binecuvântată, ce poate încă n-o visează cel mai democrat dintre democrații Apusului. Nu aci este locul să judecăm daca aceasta spre folosul sau paguba publicului românesc a fost, ori să cercetăm daca presa românească, bucurându-se de o așa desăvârșită libertate, a binemeritat-o prin înțelegerea misiunii culturale ce are presa în societățile moderne. Negreșit că aceste întrebări sunt, din punctul lor de vedere general, de un interes politicesc prea înalt, așa că nu se poate trece repede și ca ușurătate asupră-le în o introducere la o cercetare critică asupra teatrului. Cu toate acestea, dintr-un punct de vedere parțial și de un interes destul de însemnat, obiectul acestei introduceri trebuie să fie o cercetare în treacăt asupra răspunderii ce are presa de la noi de starea actuală a teatrului românesc, ce, împotriva firii lucrului, mai-nainte de a-și atinge culmea — către ...

 

George Topîrceanu - A. Mirea: Caleidoscop

... Topîrceanu Cuprins 1 Unei fosile 2 Bustului meu 3 Răspunsul micilor funcționari 4 Răspunsul cometei 5 Sonete 5.1 La cinematograful mut 5.2 Sonet teatral 5.3 Un romantic 6 Sahara Unei fosile De-atâtea ori noi ți-am făcut ovații, ți-am pregătit mândria ta pedantă. Salută dar sinteza ... indignată Madama care cântă la pian. Alături o cucoană se frământă, A enervat-o liniștea ciudată Din lumea ,,celor care nu cuvântă"... Sonet teatral Te urmăresc cu ochii toți bărbații. O ploaie de priviri sentimentale S-abat asupra frumuseții tale Și toate-i fac erotice ovații. Ce fericit e ...

 

Au fost afişate doar primele 10 de rezultate. Mai multe rezultate dinLiteratură...

Rezultate dinDicționarul explicativ al limbii române pentruTEATRAL

 Rezultatele 1 - 10 din aproximativ 20 pentruTEATRAL.

TEATRALIST

... TEATRALÍST , - Ă , teatraliști , - ste , adj . 1. Care aparține teatrului , de teatru ; teatral ( 1 ) . 2. Căutat , afectat , artificial , nesincer , emfatic , teatral ( 2 ) . - Teatral

 

TEATRALIZA

... TEATRALIZÁ , teatralizez , vb . I . Tranz . ( Rar ) A face ceva în mod teatral ( 2 ) ; a da caracter teatral

 

CABOTIN

CABOTÍN , - Ă , cabotini , - e , s . m . și f . 1. ( în trecut , în Franța ) Actor ( sau actriță ) ambulant ( ă ) . 2. Actor ( sau actriță ) mediocru ( ă ) care urmărește obținerea de efecte teatrale cu mijloace facile , de prost gust ; p . ext . persoană care urmărește să obțină succese ușoare prin mijloace

 

DECLAMAȚIE

DECLAMÁȚIE , declamații , s . f . 1. Artă de a declama . 2. Vorbire cu ton și cu gesturi exagerate , teatrale , emfatice . [ Var . : declamațiúne s .

 

FEERIE

FEERÍE , feerii , s . f . 1. Priveliște nespus de frumoasă , încântătoare , ca în basme . 2. Reprezentație teatrală , de circ etc . , cu personaje și tematică mitică , cu montare și costumație pline de culoare și de strălucire și cu numeroase trucaje și efecte scenice . [ Pr . : fe -

 

FESTIVAL

FESTIVÁL , festivaluri , s . n . Manifestare artistică ( muzicală , teatrală etc . ) cuprinzând o serie de reprezentații și având caracter

 

IMPRESAR

IMPRESÁR , impresari , s . m . Persoană care mijlocește sau organizează reprezentații teatrale , concerte

 

IMPRESARIAT

IMPRESARIÁT , impresariate , s . n . Instituție care mijlocește sau organizează reprezentații teatrale , concerte etc . [ Pr . : - ri -

 

INTERMEZZO

INTERMÉZZO , intermezzi , s . n . 1. Divertisment muzical care se intercalează într - o reprezentație teatrală . 2. Episod orchestral independent într - o operă . 3. Mică piesă instrumentală de formă liberă . [ Pr . : - me - țo ] - Cuv .

 

MICROSTAGIUNE

MICROSTAGIÚNE , microstagiuni , s . f . Stagiune teatrală de scurtă durată , de obicei în cadrul unei deplasări . [ Pr . : - gi - u - ] - Micro ^1 +

 

Au fost afişate doar primele 10 de rezultate. Mai multe rezultate dinDicționarul explicativ al limbii române...